Yours Truly;

My photo
Johor Bahru, Johor, Malaysia

Saturday, July 21, 2012

Menu Bersahur Saya.

Assalamualaikum dan Salam Ramadhan :)

Hai, akhirnya saya telah kembali ke blog ini demi menulis entry yang saya rasa sangat bermanfaat ini. Hehe!

Hows your Ramadhan? Hari ini merupakan hari pertama kita berpuasa dalam tahun ini kan? How was it? Mine is super duper awesome! ALHAMDULILLAH, Thanks Allah.

Kenapa saya berasa begitu hebat sekali puasa kali ini? Hal ini kerana, menu bersahur saya yang ternyata begitu awesome sehingga membawa kepada kehebatan tenaga saya! Ahaks.

Saya tak suka memakan makanan berat ketika bersahur. Saya tidak selesa. Saya tidak suka. Saya taknak pun! Haha. Dah lama juga saya carik, apalaa nak makan masa sahur ni.. Tambah-tambah lagi, kalau saya tak makan sangat masa sahur, pada siang harinya nanti saya terlepek dan melepek. Pukul 10 pagi atau dalam pukul 11 pagi macam tu kepala saya dah senoneng. Saya diserang migrane. :( WALAUPUN pada waktu sahurnya saya telah makan nasik dengan harapan perut saya dapat bertahan walaupun saya tak suka makan nasik semasa sahur... Sadisnyaaa... Saya pernah muntah sebelum berbuka. Lepas berbuka pun saya muntah. Saya kena muntah. Selagi tak muntah, selagi itu saya terseksa. Sobs. Dulu saya tak macamni pun, ahaaa.. Mungkin saya sedang mengalami proses penuaan. K bye taknak tua!

Saya yakin kat luar sana ramai yang mempunyai masalah semasa berpuasa kan? You should ask me HOW! hehehe




I've actually lost almost 10 kilos now. I am hoping for losing another at least 5 kilos before RAYA! I must do it! Haha.

Hint (haha): Apa saya buat? Saya telah gantikan breakfast dan dinner saya dengan MINUMAN BERNUTRISI TINGGI yang sangat sedap! Hehe.. Saya nak TEGASKAN di sini, saya TIDAK AMBIL SLIMMING PRODUCT.

Semua orang boleh makan apa yang saya makan. Ianya BUKAN UBAT tetapi MAKANAN. Saya ulang sekali lagi, SEMUA ORANG boleh makan apa yang saya makan untuk hidup yang sihat. Saya harap semua sedia tahu BAHAWA segala penyakit datangnya daripada apa yang kita makan. PEMAKANAN kita. Siapa yang taknak sihat kan?

Saya juga tidak berdiet. Saya ulang sekali lagi, saya HANYA menggantikan breakfast dan dinner saya yang tak sihat dan menggemukkan itu (haha) kepada high nutrition food yang sedap, sihat dan yang paling penting RENDAH KALORI.

BAYANGKAN, satu pinggan nasik lemak atau mee goreng untuk breakfast boleh mencecah sehingga 800-900 kalori. Phewww~

Tapi, breakfast saya hanya sebanyak 89 kalori sahaja, begitu juga dengan dinner saya. Bestnya! :D

Eh, macam mana dengan lunch? Hehe saya makan nasik laaa.. Kan saya kata, saya tak diet. Saya makan juga nasi dan lauk pauk yang lain. Saya kan suka makan. Huehue

Saya nak ingatkan kesilapan yang sering awak semua buat semasa berdiet. Tidak makan langsung tidak membantu awak untuk MEMBAKAR LEMAK sikit pun. Faham? Awak tak bakar lemak langsung kalau awak diet dengan cara TAK MAKAN.

Eh Pika! Saya tak makan langsung masa diet tapi berat saya turun hokkaayy! Apala Pika ni!

Ya. Memang berat awak turun. Tapi BUKAN lemak awak ya. Awak telah pun MEMBAKAR OTOT awak dengan cara tak makan langsung tu.

Lepastu bila awak makan, awak marah dengan diri sendiri sebab berat naik mendadak semula. Sebab apa? Yela awak kan bakar otot awak. Bukan lemak awak. Sebab tu berat badan awak cepat naik.

Eh Pika! Kakak saya makanla apa yang awak makan ni! Saya tengok dia makin gemok adala! Hish!

Siapa suruh awak tak ikut rules? Siapa suruh awak makan makanan berat dua hingga tiga kali sehari? Lunch sahaja ya boleh makan makanan berat seperti nasi dan lauk pauk misalnya tapi janganla sampai tahap mengketedarah! LOL.

Bagi mereka yang nak lose weight, WAJIB gantikan breakfast dan dinner mereka dengan high nutrition food ini DUA KALI SEHARI which is breakfast and dinner laa. Kalau ambil SEKALI je sehari, memang awak takkan berjaya pun lose weight. Ambil sekali sehari hanyalah untuk mereka yang mahu MAINTAIN THEIR WEIGHT.

Pika... Saya ni kurus sangat laaa... Banyak orang ejek saya tianglaa..papanlaa.. Camne ni Pika..

ALSO CAN! We can help you para underweight sekalian. Hehe.. Macam mana? TANYA SAYA. :)

Macam yang saya cakap tadi, makanan yang sihat penentu hidup yang sihat dan bebas daripada segala penyakit. Bebas juga daripada masalah berat badan (underweight or overweight).

I can help you, Insya-Allah. Masih ada masa untuk awak semua bersahur dengan high nutrition food ini lalu tampil ceria bergaya semasa Aidilfitri. Ihiks!

Tapi saya hanya akan melayan pertanyaan yang serious je eh. Saya buat entry ni pun sebab ramai yang tanya saya setelah melihat perubahan bentuk badan saya. Lepas saya dah balas panjang panjang panjang, semua senyap sepi. Sian saya. :P

Harapan saya, dengan terpublishnya entry ini, dapat merungkai segala persoalan dan tak perlulah saya nak balas panjang panjang panjang lagi kan. Hehe..

ANY DETAILS, yang mungkin saya tak tulis di sini, boleh PM saya di, feehazwany88@yahoo.com ATAU terus PM saya di facebook saya, Afeeqa Hazwani.

Sekian, Salam Ramadhan al-Mubarak. Assalamualaikum :)