Yours Truly;

My photo
Johor Bahru, Johor, Malaysia

Thursday, February 2, 2012

Sarcastic Me

Assalamualaikum! ahakz. Malam ni beta sign in blogger awal skek! Beta plan nak beradu awal la wahai rakyat jelata sekian..

Haihhhhhhh...time2 camni, ngantuk beta menjadik2 pulak.. Nanti dah pukul 10 ke, 11 ke, segar bugar pula mata beta.. haihhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh................. dasar mata....

Ada apa dengan tajuk??

Entahlah ek.. Ni idea datang masa pagi kelmarin la ni.. Tetiba terbangang pulak tanya soalan bangang kat sorang office mate ni.. Budak praktikal, baya haku gok..

Soalan bangang yang ala-ala bibik tanya kat aku haritu..

'Dah balik Kak Iqa...' -bibik

'Belum..Kak Yuni... Saya belum balik.. Tertinggal kat kedai tadi....' -guwe

'Yaaaaaaa...Kak Iqa niiiiiiiiiiiiii.......' -bibik

Cis! Haritu kenakan bibik.. Kelmarin, aku terkena.. Tapi minah tu kena balik laa sebab yelaa dia ingat aku ni noob kot!

Tadi masa lunch....hahahahahaha aku kalau teringat je kisah aku kenakan orang, mesti aku tergelak atau tersengih sat.. Bukan kenakan apa.. Tapi kadang-kadang soalan tu tak patut ditanya lalu aku pun menganggap soalan tu tak patut dijawab dengan tepat. Hahaks!

Alaa.. Style soalan tipikal melayu.....

Joyah sedang menyidai kain di ampaian.. Minah yang hendak membuang sampah menegur Joyah.

'Sidai baju ke Cik Joyah...' -Minah..

'Haahla Minah... Kau nak buang sampah ke...'-Joyah

Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz... Boooooooringggggg... ;p

Hahaha aku memang pikir dalam sangat.. Padahal mereka tu tadi cuma nak bermesra sesama jiran je.. Pembuka tirai kemesraan la katakanz you ols... Haa kan dah terkeluar slang gewdiks I niii...

Jenis aku pulak, time malas nak explain panjang-panjang pun aku bedal je jawab cam hagham.. hahaha. Adala satu kisah kannnn bila ada orang yang sibuk tanya aku ni pandai masak ke tak, tanya kalau nak masak lauk sekian2 kena bubuh apa laaa kaaan, seolah-olah nak uji pengetahuan aku dalam bidang masakan since muka aku ni memang nampak macam serba-serbi tak reti kot sebab kalau pi mana2 memang aku susah sikit nak ke dapur rumah orang.. LOL. Malas nak menunjuk atau tunjuk rajin... huahuahua..

Sekali je orang soal aku ni reti masak ke tak, simple je jawapan aku,

Tak reti laa.. Saya ni masak nasik jadi bubur... Masak air, air pun kering... Siang ikan, ikan jadik daging cincang.. hhhmmmm memang serba-serbi tak retilah!

Hahahaha memang diam la orang tu! Best ah Pika! Kau memang best!

Macam tadilaa kan, masa kat ofis.. Aku lunch la dengan akak2 ni.. Geng aku gak.. hehe! Mereka memang bawak bekal dari semalam juga harini. Tup2 esok aku diarah untuk bawak bekal. Aku buatla ayat macam tadi gak! hahaha..

'Yeke Fiqa??'
'Betoolllllll... Fiqa tak reti apa-apa.....' hahahaha nada aku memang cam taktau nak cakap aa dia punya poyo! haha.. Kalau mereka noob sangat tak perasan nada suara aku, aku tak tau aa nak cakap apa lagi..

Dua pupu aku keje gak satu tempat dengan aku kan.. Dia memang ada kat tempat kejadian masatu.. Afiq nama dia. Tetiba dia kata,

'Tipu tuuuuuu...'

hahahahahaha aku gelak jela dalam hati.. Lantoklah....

Aku malaslaa nak explain2 ni... Aku bukan reti masak semua pun.. Kang kalau dapat arahan suruh masak daging dendeng, mati aku.. hahaha.. Baiklaaaa aku merendah diri jer..wakaka lawak giler dol! Aku paling benci memberi penerangan. Sebab aku tak reti susun ayat sangat. Dan atas sebab tu jugakla, aku cukup sayanglah akan orang yang cukup bijak menyusun ayat... Fakta, huraian, contoh..memang perfect, marvellous ah! ♥

Aku ni pun satu, suka sangat fikir dalam2. haha.. Ni lagi satu dialog antara aku dan bibik aku yang masih segar dalam ingatan........

Masatu aku dengan bibik tengah makan... Aku ni kalau tengah lapo, memang tak tengok orang kiri kanan.. Tiba-tiba bibik aku timbulkan persoalan yang langsung tak patut timbul lagi2 masa aku tengah syok mengketedarah...(bahasa kasarnya).

'Kak Iqa...kenapa ya...kacang Kak Yuni masak ni tak sama macam ibu buat eh Kak Iqa....'

Aku diam jer, malas nak layan..

Seminit kemudian,

'Kak Iqa...kenapa ya..kacang Kak Yuni masak ni tak sama macam ibu buat eh Kak Iqa....'

'Kak Iqa...kenapa ya..kacang Kak Yuni masak ni tak sama macam ibu buat eh Kak Iqa....'

'Kak Iqa...kenapa ya..kacang Kak Yuni masak ni tak sama macam ibu buat eh Kak Iqa....'

'Kak Iqa...kenapa ya..kacang Kak Yuni masak ni tak sama macam ibu buat eh Kak Iqa....'

Aku menyirap. HAHAHAHA

'Kak Yuni!!! Lain orang lain air tangannya!! Walaupun bahannya sama, air tangan tu lain2!!!!! Suka tanya soalan bangang tau Kak Yuni ni!!! Orang dala nak makan ni!! aArrrHGGGHHHHHhhhh!'

Bibik aku punya gelaklah.....hahaha time menyirap boleh pulak aku terbagi penerangan kat dia.. hahaha dia ni memang camni... SELALU SANGAT TANYA SOALAN YANG TAK PATUT DITANYA. hahaha..

Tetiba aku teringat Rah.. Nak nangis pulak ingat balik.. hehe! Adik aku yang sorang ni, berjiwa lembut.. Berjiwa kental pun kental gak! Cukup berani laa cabar diri sendiri buat itu ini.. Aku pun tak seberani dia.. Dan juga sangat berjiwa penyayang terhadap akak dia yang entah hape2 neh.. Akak dia yang tak romantik langsung sebab masa birthday aku, dia bagi kadlaa, hadiahlaa, tapi masa birthday dia, aku tak bagi apa2 pon.. LOL. Orang tak romantik memang dipertemukan dengan orang yang romantik agaknya ek.. Baru serasi....

Dia juga memang kerap sangat2 back up aku..

~Kalau orang cakap aku montels, dia cakap aku cantik..aku comel...kalau aku kurus, muka aku nampak jahat....dia suka aku montels..nampak cute and baik jer...

~Kalau orang macam perli2 aku ni tak tau masak ke, tak reti apa2 ke, dia cakap, nasik goreng aku sedap...dia cakap aku pandai masak..

Nak nangis doeeee......

RAH I MISS YOU!! Rah dah jadi orang penting kat sekolah dia sekarang.. Dia nak pergi Hong Kong plak tahun ni untuk program pengantarabangsaan.. Dia nak belajar kat Ireland and jadi dokter!! Tinggi betul cita2! huehue.. Jangan risau Rah, doa akak kau ni sentiasa mengiringi kau.. Doa ibu ayah lagi.. =)



Adikku kebanggaanku.. Muahx! 

No comments: