Yours Truly;

My photo
Johor Bahru, Johor, Malaysia

Monday, December 27, 2010

Gemok = Not Beautiful ---> Betul ke?

Assalamualaikum & Salam Penuh Mesra =)

Well.. Apa pendapat pertama anda tentang tajuk entry saya kali ini?

Ya..saya cuma nak minta pendapat anda tentang tajuk entry ini.




Takdelaa.. tadi saya terbuka satu profile dekat facebook ni. Ternampak seseorang yang saya gelar dia makcik lah kan yang pernah emmmmm saya rasa pandang rendah kat saya kot. Heee.. Jadik, saya pun rasa tertarik pulak untuk bikin entry baru untuk malam ini.
Kisah ni dah lama kot berlalu tapi bila saya tengok balik muka makcik tu saya mesti teringat-ingat.. Faham tak perasaan saya?

Mungkin orang nampak saya macam happy-happy je tapi dalam hati ni siapa tahu kan?

OH tidak mungkin! Saya tidak mungkin akan touching-touching! Oh PUH LIS LAAAHHH..... (pleaaseeelaaaahhhhhhhhh...)

Masa saya form 1, masa dia jalan belakang saya, tiba-tiba dia kata, 'Eh Feeqa ni gemok jugak ek orangnya.'

Oh mayn sentap mak.

Tiap kali dia pandang saya, pandangan mata dia tu betul-betul merimaskan. Orang kata, carik slack (slek or slack gua pun tak pasti lah der).

Sampai situ jelah kisah makcik tu.

Oh yeah saya memang gemok pun tapi saya sihat. Dan masih mudah nak carik pakaian. Tak perlu nak tempah pakaian dari kilang. Saya bukannya obesiti. Kalau pun obesiti atau kena tempah pakaian dari kilang, saya masih ada kelebihan dan keistimewaan yang mungkin takkan ada kat sape-sape pun. Lepastu kenapa gemok mesti tak cantik? seakan-akan hina? menyemakkan? memeluatkan? out of list?

KENAPA?

Saya ada melalui beberapa pengalaman yang memang menyayat hati. Perihal gemok ni lah. Tapi saya malas lah nak share sebab hati ni masih lagi terluka. ceceyyy...

Tapi ada satu yang saya nak share!

Si A: Umur awak berapa?
Me: 18...hehe (well..dah tahu sangat normally orang akan pelik tengok fizikal & umur saya yang macam tak serasi bersama.. Redha....)
Si A: LAPAN BELAS???
Me: *Tak perlu nak terkejut camtu. Beruk betul*
Si B yang tiba-tiba sangat: Haah dia 18 cuma badan dia besar.
Me: *&^%$%@$&(!)(TGATR!@^%$~^!!!

Sejak bila gua ada PA? Gua jeling sekilas dekat minah tu. OH MAYN gua kalau dalam keadaan macamtu memang biasanya terkaku. Yeah, she has a perfect body shape. Tapi gua rasa gua lagi cute. Gua punya senyum cantik apa. *Gua kata dalam hati....sobbbsss.....tersentap lagi....

Saya think positive lah biasanya. Sekurang-kurangnya saya tak ada kes macam Dina penyanyi tu....yang chubby-chubby tu. Pernah dengar tak cerita dia masa dia teman kawan dia masuk satu butik ni kan, tiba-tiba orang butik tu sound dia, 'Sorrylah size awak takde kat sini.' PEHH memang tersentap-sentap kalau saya yang kena! Padahal dia just teman kawan dia jer!


Ada beberapa orang terdekat yang suruh saya kurus sikit. HEHE..insyaAllah soon. Tapi Rah cakap kalau saya kurus tak cantik..tak cute. Ihihihihi.....


Ohhhhh tiba-tiba otak saya mainkan pengalaman-pengalaman pahit saya berkenaan gemok ni. Satu-satu dimainkan...

Tak banyak tapi ada beberapa yang telah buat saya menangis tersedu-sedu bengkak-bengkak mata. Bila ada orang tanya, saya cakap cikgu kesayangan saya nak pindah sekolah. HAHA tu jelah yang terpacul kat mulut masatu.. padahal langsung takde kene mengene!

Saya tak kisah pun. Tapi berbalik lah kepada persoalan saya tadi. KENAPA? KENAPA? DAN KENAPA?

Orang kurus pun tak semua cantik. Tapi kenapa si gemok yang asyik kena kutuk. Saya cakap mewakili orang-orang montel & comel lah ek. Tak sedap betul cakap gemok. Hihihi...

Saya tahu kot sebabnya. Setiap orang ada pendapat masing-masing. Saya pun ada pendapat saya. Tapi malaslah nak cakap kat sini.

Cuma tak puas hati jer nieeeeeeee!! Kadang-kadang kita boleh jadi sangat sensitif dengan benda-benda macam ni. Yelaaa, manusia kan ada perasaan. Kamonlah kan.. Sensitif lah sikit dengan perasaan orang lain. Tak kira lah gemok ke kurus ke kan. Setiap manusia ada kelebihan & kekurangan masing-masing. Gemok pun tak semestinya tak cantik, tak cute. Tau?

Saya pernah kurus. Seronok..hehe... Tu pun sebab ex boyfriend gua hensem. Eee pakwe hensem takkanlah makwe gemok kan! Dahlah dia sound-sound, 'Janganla gemok-gemok...kurus kan lah badan tu...' Memandangkan masa tu gua masih muda (sekarang pun muda lagi.....), gua belum boleh fikir tentang 'TERIMA SEADANYA'. Kalau gua tahu, gua sound je balik, 'Kau pikir kau hensem sangat ke? Aku tak penah pon tengok muke kau hensem? Tak payah nak bajet kau hensem okay? Kamonlah wehhh...' Haha... Buat penat je puasa hari-hari sampai pitam-pitam pengsan-pengsan kat sekolah. See? Betapa obsesnya saya dulu nak kurus punya pasal. Eh salah, pakwe punya pasal.

Sebab tu sekarang saya tak pernah heran akan lelaki hensem. Not my taste. Saya suka yang gemok, yang baik hati, yang sayang saya seadanya, yang selalu buat saya rasa istimewa dan yang sangat memahami saya sebab saya ni sangat cerewet orangnya. Haaaaa dah jumpa? Meh bagi kat sini. Tak termasuk lagi yang wajib ya! Seperti sangat mengambil berat akan agama (solat tak pernah tinggal, solat Jumaat pun), kemas, pembersih, TAK MEROKOK, tak berperangai pelik, romantis pada masanya, gigi cantik, wangi, hormat semua orang, pandai masak, rajin, bijak, dan juga kelakar.

Gemok merupakan ciri nombor satu sebab mata saya sakit tengok orang yang saya sayang tu kurus. Tangan lagi sakit bila pegang je rasa tulang temulang. OH TIDAK. Kurus kedengking lagilah out of list! Yang perasan hensem pun lagilah out of list!



Entry apakah ini? I thought nak meluahkan perasaan tapi rasanya dah berperasan. Ohh tidak agaainnn.. :P

20 comments:

naqia meera said...

feeee , setuju sangat . sebab kita pernah alami mcm fee dulu . org ejek gemuk semua . asa rendah diri gilaaa .

sabrina said...

aah feee, sab pun pernah kena.
pantang jalan kart mana mana
mesti orang tegur: da besaaa skrg..
aikk sebut 'besaaa' tuh macam ada makna. HAHA
rasa macam nak terjun dari tingkat 11 jaa, haihh.
bila kurus pulak, orang komen:
tak lawa lah kurus, cengkunggg.

xDD
pffffftttt*

gemuk salah, kurus pun salah.

eesyaheera said...

feeeee, setuju sangat. kurus sangat pun tak cantik jugak. sedang-sedang dah la. i salu je kena perli. mmg humble bab2 berat badan ni =.="

eh, i pun pernah ada pengalaman diet semata-mata ex-bf suruh. cis, dia bukan hensem sangat LOL

NanaAzlia said...

yang penting sihat...kerana kesihatan yang menjamin kite gembira atau tak :)

Nadia Khan. said...

fee.. buat dono je ape orang cakap. dorang jealouss tuu sebab u comel sangattt! ye dak? hehe :D

azalia hjsalleh said...

u kurus ke montel ke ttp cun sygg !
suka entry nie
dpt tingkatkan self -esteem kitaaaaa

tyramishuu said...

haha wat dono jek mulut org mane lah kite boleh ttup..

die jeles kot,ape yg kite ade die takde kan..kan..hihi..
org gemok,kawin jugak,janji maruah jage tu jek..kenken..

mse jumpe kamu hri tu,kami(farra nd i),..ckp "afika cantik sgt!!"

Ohh Byha said...

betul tu ,
sy pun kena mcm tu .
org kata badan sy tak padan dgn umur 16 tahun . sentap tau :'(

zatiee said...

fee dont worry sayang ,you comel jugak what .still cantik tau.i pon slalu kenaaaa .kalau i klua dgn bf org ckp senang nampak i sebab i besa ?!pehhhh .sobsob=,=

Afeeqa Hazwani said...

naqia,

mmg rase rendah diri sgt kan..huu.. takpe2, gemok tetap comel! hehe

sabrina,

ha tulah! perkataan besar tu mmg menyakitkan! HAHA lagi2 kalau yg ckp, eh apesal dah lain? LAIN? apa yg LAIN? Gemok lah tu! uwaaaarrhghh


eesyaheera,

haha benci dgn lelaki yg bajet hensem lepastu suruh gepreng kurus! haha. TERIMALAH SEADANYA!!


nanaazlia,

betul tu. sihat di dalam, terpancar di luar. muka berseri-seri & comel sentiase. Tak kira gemok atau kurus =)


NK,

haha tak kot sayangggg :P


azalia,

cun & sihat! HEHE.. jgn pernah rase rendah diri dgn kekurangan kita. tengah belajar ni.. :)


tyra,

mmg tak payah peduli apa org ckp. HEHE. taknaklah cantik. nak cute.. HIHIHI :D


byha,

sedih betul. rase diri ni macam tua & hodoh gila. HUAAAA.. sabar ye byha. kita senasib. kalau cmtu, kita kne sllu tunjukkan kelebihan diri kita. senyum selalu biar nampak ceria & muda & segar sentiasa! HEHe.....


zatiee,

waaaa i paham i paham! i pon pernah kena! uwaaaa kejaaam! sabar jelah ek. besar2 pun gua hot apa apa?? ckp je gitu! heeeeeee :P

Ieeko. said...

Eeee sayanggg. Gemok or kurus, sama je! Girls are pretty when they are confident. And I envy youuu so much tau. Sbb sayang sangat confident. Unlike me! So taya la nak kesah orang cakap ape. Sebok je makcik senah tu! Huh~!* -Emo plak.

lysa's lyfe :) said...

HAHAHAHA
kalau kurus sangat puntak chun la fee
one more things,biasalah ciptaan tuhan,pelbagai bentuk
itulah indahnya ciptaan DIA,tpi manusia skank mybe tak pandai lagi cmner nk menhargai ciptaan tuhan yang special nie

:)

Ida Fahani said...

yup...akak pun mcmnih dulu...akak mmg besar dr kecik...and utk jadikan keadaan lg worst...my sister adalah sangat kecik even sampai now...mmg rasa sangat stress...tensen...huhu...azam tahun baru...nak kurus...dengan pakai Preminum Beautiful

Afeeqa Hazwani said...

ieeko,

thanks sayang sbb bagi semangat kat saya. i love you =)


lysa,

haah betul tu kan. lagipun, cantik kan subjektif :D

Ida Fahani,

saya pun berazam begitu! YEAH PB!! :D

zieedaud said...

Hye Fee, im aziera, still remember? Act, enrty nie mmg tertarik nak comment sebb mmg anoying kalau org ckp kite gemuk.Org pun pernah kena jugak mcm tu tp buat dang jela aslkan aku happy haha. And lg stu, lebih baik kita gemuk dgn muka cantik dari muke xcantik tp badan kurus, err -.-

Afeeqa Hazwani said...

hai zie! haha suka sgt dgn statement tu! baik gemok dan cute drpd kurus tp tak cute eh? hehe....

yelah zie, kdg2 terpk, aku takde mase & tak tepk nk tegur org gemok ke kurus ke, tp knp org sllu sibuk pasal kite.. uwaaaaaa

Mya Shukor said...

suka gila weh post ni. well. saya pun tergolong dalam golongan "cubby cubby" hahaha. tak semestinya yang gemuk tu tak cantik tak comel belaka. tapi ada juga manusia yang selamba panggil macam tu. depan orang tu memanglah kita boleh gelak gelak. tapi dalam hati tuhan jer tau. tapi alhamdulillah. i never care bout those loser people. bersyukur dengan apa yang ada.



saya happy. saya bahagia. saya comel! semua orang sayang kat saya! :)

Afeeqa Hazwani said...

mya shukor,

yes dear mya. tang gelak2 tu mmg setuju & sama sgt. ya, bila org ckp kita blh gelak2 kan. tp dlm hati menyumpah2! haha

yup, kdg2 pretend mcm tak kisah. tp saya kisah juga kdg2.. uwaarrghhhh :P

Nur Amalina Razali said...

Ohhemmjii i love this! i pernah rasa apa yang u rasa. sentap tauu bila ada org ejek or panggil gemok gemok gemok~ huhuhuhu

Afeeqa Hazwani said...

aaaaa tapi you tak segemok i darling!! hehe.. :)

takpe, yg penting, hati senang!