Yours Truly;

My photo
Johor Bahru, Johor, Malaysia

Friday, January 29, 2010

Budi Bahasa Budaya Kita

Semalam, usai je english class, saya pergi teman ibu ke Jusco Tebrau City, JB untuk beli barangan dapur. Well, hari kerja, memang tak ramai orang. Seronok kalau nak window shopping ke apa ke tapi memandangkan saya belum lagi menunaikan solat zohor, so, kita pun buat apa yang dirancang sahaja.


Well, pendekkan cerita, saya sangat kurang puas hati dengan kakak kaunter bayaran tu. Memang tak puas hati. Ikutkan sifat baran saya ni, memang nak sound direct je kakak tu. Rasanya bukan kakak kut. Agaknya ala-ala sebaya saya sahaja memandangkan ramai muka-muka baru yang menjaga kaunter-kaunter bayaran tersebut.


Bila ibu suruh dia masukkan segala barang-barang dalam beg guna semula, dia still masukkan semua barang-barang di dalam plastik. Muka dia memang nak kena makan penampo dengan bibir cebek serta hidung merah seperti malam semalam dia baru je menangis melolong sebab boyfriend dia lari ikut gay.


Rasa macam nak koyakkan je bibir dia tu. Pantang betul manusia-manusia yang suka tayang muka macamtu. Sama macam bibik. Asal saya ada je, mesti dia nak buat muka macam tak puas hati gila. Amboiii dulu masa nak bluetooth lagu dengan saya, kemain baik lagi. Hari-hari dok cari jalan nak berborak. Hari-hari dok amek hati saya. Ni lah namanya hipokrit macam si-al. Dahlah penakut, tidur pasang lampu, suka main air. Dasar menyusahkan orang. Ingat gaji dia yang bayar bil api air agaknya. Lepastu suka sangat ajak ibu shopping. Memang dasar gfgjdye76rt8yhjhstkentot.


Tu satu hal. Ni saya nak tambah sikit, kalau muka tu lawa sangat nak buat muka shit semacam itu, saya memanglah kurang heran. GGRR.


Baiklah. Kisah kakak jusco tu kisah semalam. Kisah hari ini pun masih berkisarkan tentang kisah yang hampir sama. Masih dengan kisah ketidakpuashatian saya!


Siang tadi, saya ke kedai seorang pakcik ni. Ikutkan hati saya dan ibu memang takkan pergi dah kedai suey nih. Tapi disebabkan kedai yang okayokay tu tutup, kami pun memang terpaksa lah pergi kedai suey ni sebab nak fotostat Fa punya i.c. Saya memang banyak kenangan pahit sepanjang saya pernah ke kedai itu sebelum-sebelum ini. Bukanlah pahit mana, tetapi, karakter tokey kedai yang haprak berlagak macam kedai dia bagus gila yang buat saya seakan bersumpah TAKKAN ke situ lagi. Shit habis. *Melayu memang macam ni ke hah? Shit lagi.


So, saya pun masuk ke kedai itu. Tercari-cari kelibat tokey hapghak tersebut (takpun anak-beranak dia yang turut menjaga kedai pun sama hapghak). Okay, nampak sorang pakcik beruban yang memakai songkok berlilit reben putih (kami di Johor masih dalam hari berkabung). Pakcik ni kelihatan macam sesuai pakai title Pak Aji (tapi perangai macam bus-uk).


Lalu saya pun kata ; Pakcik, saya nak fotostat. Satu keping berapa heh?

Dia diam. Buat muka kerek. Lalu dia bergerak ke mesin fotostat.

'Nak berapa??!' Pertanyaan kasar.

'Saya nak cukupkan seringgit nih.' Kata saya sambil menayangkan duit seringgit tersebut.

'Lima.' Nadanya dingin. lalu saya hulurkan i.c Fa dan dia memulakan tugasnya. Hati saya dah bengkeng dah ni.



Siap.



Saya bayar dan ucap TERIMA KASIH. Dia diam (buat muka ketat). Tak cakap apa-apa. Pekak ke orang tua mereng ni? Dalam hati saya berkata. Saya tidak rasa dia pekak. Kut ye pun, patutnya dia yang ucap terima kasih kerana kita bayar dia dan kita menyumbang rezeki kepada dia walaupun tidak seberapa.


Masuk kereta, saya bebel dekat ibu. Ibu pun join sekaki setangan sebab saya sedar, sifat kepala hangin ni saya warisi dari ibu. Ibu kata, 'Kenapa ko tak cakap je, apsal nak berlagak sangat ni? Setakat kedai sememeh macam ni, bapak aku boleh bayar gaji ko sepuluh kali gandalah!' Ibu pesan saya cakap je macamtu lain kali walaupun itu sebenarnya cerita tipu. Saya gelak besar dengan ibu sepanjang perjalanan ke rumah. Ibu pun mula cerita masa dia muda-muda dulu dia pernah menengking seorang pekerja pejabat pos kerana cara dia mintak duit kecik memang sangat annoying. 'Eh, duit kecik takde ke hah?!'
'Woi, sebab aku takde duit kecik lah aku bagi duit beso!! Hey, ko setakat kerja macam ni takyah nak berlagak sangatlah!!'


HA HA HA HA.


Bukannya apa. Berbalik kepada kisah pakcik hapghak itu tadi. Ya. Mungkin dia rasa dia bagus sangat sebab tu kedai dia. Kononnya ramai orang suka pergi kedai dia. Tapi, cara dia memang tak kena langsung! Setelah apa yang pernah saya perhatikan, kebanyakan tokey-tokey melayu ni memang karakter mereka lebih kurang sama. KEREK semacam. Berlagak. Takabbur. Patutlah bisnes mereka selalunya tak kekal lama takpun tak maju-maju.


Bukannya apa lagi sekali. Cubalah contohi tokey-tokey berbangsa cina. Mereka sangat-sangat appreciate para pelanggan yang datang ke kedai mereka. Bila kita dah buat bayaran, dia akan mengucapkan TERIMA KASIH sambil menundukkan sedikit kepalanya. Kalau ada duit baki, dengan kedua-dua belah tangan dia hulurkan duit baki tersebut sambil tersenyum mesra.
Ada juga sesetengah antara mereka yang sangat friendly, sibuk bercerita itu dan ini. Kita pulak bila dah dilayan macamtu, memanglah hari-hari kita akan pergi ke kedai dia. Sebab itulah orang-orang cina cepat maju.






Renung-renungkanlah. Muhasabahlah diri sebelum anda dimuhasabahkan (ceh).









Haih.. Saya memang masih tak puas hati dengan kakak jusco dan pakcik hampeh itu tadi. Terkenang-kenang muka mereka yang memang dasar nak makan kaki bercagu. HAHAHA.


















Okay, end of entry. Bye! And Happy Thaipusam, huhehehe